Lataa
ENREDO
2012
DEMO


Lataa
ENREDO
2012
melodia
säestys


Valmistaudu kulkueeseen!
Lataa kappale viereisistä linkeistä. Pistä se soimaan, opettele sanat ja laula.
Laula niin lujaa että naapuritkin kuulee!

Olen Oscar Bigode
Salvadorin poika
Tulen Portelasta
missä rotat koloistansa
l
ähti soittelemaan niin että raikaa
Silloin laulaa saanut ei
mitä haluaa
"ordem e progresso
"sai kaikaa
mutta musiikissa oli taikaa
Riemu lapsen, itku äidin
ep
ätoivo katujen
kaikuivat l
äpi sävelten
Vaikka eilisp
äivän valheet
p
äässä vielä soi
kurja kehitys ei miestä viedä voi
Kun mestari pyysi johtamaan
suurta Tabajaraa
rytmillä sain maailman valloittaa

É verdade meu amigo  bis 
Esquta vou falar
Palavra mata outra
e levanta povo prá lutar
Samba janon sammuttaa, se sykkii innostaa ja elää
Sukupolvien liekki
mestarien aarteet hehkuun saa
jo rytmi her
ää
Kuuletko surdon ja chocalhon
cuican variaation
Agog
ô kutsuu Oxaláa kun
Luonnonvoimat desfilaa

Surdo de Bidé       breque
-Bate a batucada!
Samba de Ismael
-Bate a batucada!
Betinho e Ximbute          
-Bate a batucada!

Bateria de Bigode
-Bate a batucada!

Mestareiden muistolle  bis  
sytyt
ämme tuohuksen
Ax
é täyttää sydämen
Kun bateria MacGyverin
rytmin s
äilyttää
Harmonia koko maailman lävistää

Sambakoulu Força Naturalin enredo 2012      

Oscar Bigode, mestarin perintö      

kertoo baterianjohtaja Oscar Bigodesta ja hänen taustastaan, millainen Brasilia oli hänen elinaikanaan sekä samban ja sambakoulun merkityksestä. Se kertoo myös siitä, kun alkuperäinen batucada kuoli Brasiliassa ja kuinka Oscar Bigode pelasti sen jälkipolville jättämällä sen suomalaiselle sambistalle perinnöksi. 

Seuraavassa valotetaan enredossa kerrottuja tapahtumia, viittauksia ja termejä. Enredo on ymmärrettävissä vain jos tausta tunnetaan. Siinä mielessä se on samanlainen kuin ooppera. Jotta oopperaa voi ymmärtää ja siitä voi nauttia, sen libretto (taustatarina, synopsis) on tunnettava. Enredoa ja sambakoulukulkueita ei turhaan kutsuta katujen oopperaksi.

Oscar Bigoden oikea nimi oli Oscar Pereira de Souza. Hän syntyi Bahian Salvadorissa 26.8.1924 ja kuoli Rio de Janeirossa 30.12.1993. Hänen uransa yhtenä Portelan sambakoulun baterianjohtajista kesti 20 vuotta: noin vuodesta 1952 vuoteen 1972. Sen jälkeen hän toimi orkesterinjohtajana ja presidenttinä useissa sambakouluissa. Hän myös koulutti Rioturille, karnevaalien organisaattorille, bateriatuomareita karnevaalia varten. Oscarin ura oli pitkä ja menestyksekäs.

Rio de Janeiron Madureirassa oleva sambakoulu sai nimen Portela, sijaintipaikkansa Estrada do Portelan mukaan.

Oscar muutti nuorena Rio de Janeiroon. Ei ole tiedossa tarkalleen milloin, mutta joko hänen perheensä tai hän yksinään muutti parempien ansiomahdollisuuksin Rioon kuten tuhannet muut bahialaiset. Hän asui Madureirassa.
(...Salvadorin poika, tulen Rion Portelasta) 

Sambakoulut olivat työläisten karnevaaliyhdistyksiä. Aiempiin blocoihin verrattuna ne olivat hyvin organisoituja. Blocoilla ei ollut virallisesti mitään asiaa kaupungin kaduille juhlimaan karnevaalia. Kaupungin kadut olivat paremman väen karnevaalia varten. Vasta sambakoulut mahdollistivat virallisen luvan saamisen ja osallistumisen Praca XI:n ja keskustan juhlintaan. 

1900-luvun alussa Rion työläisten asuinkorttelit oli tuhottu uuden monumenttikeskustan tieltä. Työläiset, orjien jälkeläiset ja vähävaraiset, oli ajettu asumaan kaupunkia ympäröiville kukkuloille, morroille. Uuden keskustan pääkatu sai nimen Avenida Rio Branco, Avenida Valkoinen Rio. Sambakoulut olivat "morrojen ääni". Kun ne pääsivät kaupungin kaduille, ne halusivat että ne todellakin huomataan.
(Kuin rotat koloistaan lähti soittelemaan niin että raikaa)

Oscarin aikaan Brasilia oli aluksi Getulio Vargasin johtama sotilasdiktatuuri ja köyhyys oli huomattavasti yleisempää kuin nykyään. Brasilian lipun tunnuslause "Ordem e Progresso", "järjestys ja kehitys", ei merkinnyt suurimmalle osalle brasilialaisia mitään. Sotilaspoliisi piti huolen järjestyksestä ja kehitys, ja sen mukana myös vaurastuminen antoivat odottaa itseään.
(Silloin sanoa ei saanut... kaikuivat läpi sävelten ...Eilispäivän valheet...)

Portelan sambakoulu Madureirassa, minne Oscar oli asettunut, tarjosi mahdollisuuden parempaan elämään. Rion ensimmäisen sambakoulun Deixa Falarin bambat (samban mestarit) Alcebíades Barcelos ja Ismael Silva olivat onnistuneesti käyttäneet sambakoulua ponnahduslautana tiellä ammattimuusikoiksi. He eivät olleet ainoita, jotka näkivät sambakoulun tarjoamat mahdollisuudet. Virallinen "kehitys" ei niitä kyennyt tarjoamaan. Rioon tulvi aivan liian paljon ihmisiä paremman elämän toivossa.
(...kurja "kehitys" ei miestä viedä voi)

Portelan sambakoulun rahoittaja oli yksikätinen eläinpelimafioso Natalino José do Nascimento, lempinimeltään Natal, joka tuki alueen sosiaalisten olojen parantamista. Hänen ansiostaan Madureiran katuja päällystettiin, sinne saatiin sairaala, orpokoti, uusia asuntoja ja monia muita parannuksia. Natal ja sambakoulu hoitivat monia niistä tehtävistä, jotka me nykyään ymmärrämme kuntien ja valtion tehtäviksi. Sambakoulu oli tarkeä sosiaalinen vaikuttaja.

Oscarin hetki koitti kun sambakoulun pitkäaikainen baterianjohtaja, Betinho, nimesi hänet seuraajakseen. Tehtävä avasi maailman nuorelle miehelle. Musiikki vei hänet Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan. Lähimpänä Suomea hän kävi vieraillessaan Ruotsissa.
(kun mestari pyysi johtamaan...  ...rytmillä sain maailman valloittaa)

Portelan sambakoulun bateria kutsutaan nimillä: Tabajara da Portela / Tabajara do Samba
(suurta Tabajaraa)

Totuus on monipiippuinen juttu ja se riippuu kertojasta. On virallisia totuuksia ja muita totuuksia. Sanat taistelevat ja tappavat toisiaan. Oikeilla sanoilla saadaan aikaan parannuksia: ihmiset ryhtyvät toimeen kuten sambakouluissa kävi.

(é verdade meu amigo / esquta que vou falar / 
palavra mata outra / e levanta povo prá lutar)


(totisesti ystäväni / kuuntele kun puhun /
sana tappaa toisen / ja nostaa ihmiset taisteluun)

Aina ei ole kysymys veden puutteesta. On myös elämän ja menestyksen jano. Samba voi täytää toiveet, se innostaa ja saa ponnistelemaan. Se antoi Oscarille ja monille muille tulevaisuuden.
(Samba janon sammuttaa...)

Samba ei kuitenkaan ole vain tässä ja nyt. Portelan sambakoulun samba sai alkunsa Rion ensimmäisessä sambakoulussa Deixa Falarissa. Sen mestarit "keksivät" batucadan, eli sambakoulusamban. Portelalaiset pyysivat Deixa Falarin mestarit kylään opettamaan. He viettivat viikon Madureirassa Sr. Napoleãon talossa ja opettivat portelalaisille batucadan. 

Batucadan kehittämistä jatkettiin Portelan sambakoulussa. Ensimmäinen baterian johtaja oli Betinho, sitten oli Ximbute ja kolmantena tuli Oscar Bigode. Oscar oli siten neljännen sambasukupolven mestari, baterianjohtaja, suoraan Deixa Falarista alenevassa polvessa.
(sukupolvien liekki mestarien aarteet hehkuun saa, jo rytmi herää...)

Surdo on alkuperäisen batucadan keskeinen ja baterian monipuolisin soitin. Chocalho puolestaan on siinä käytetty peltimaracassi. Sitä ei enää  käytetä ja jopa chocalhon löytäminen ja ostaminen on nykyään vaikeaa. Chocalho nimitystä käytetään virheellisesti usein hiekkaputkesta, jonka vanha nimi on ganzé tai ganzá.
(Kuuletko surdon ja chocalhon)

Cuica eli hankausrumpu on yksi vanhimmistä batucadan soittimista. Se on alkujaan afrikkalainen soitin. Se on todellinen batucadan ydinsoitin: Cuica ja sen rytmit ovat antaneet elämän kaikille surdoille. Surdot ja cuicat kutovat batucadan rytmisen ytimen. Rytmiset variaatiot ovat tärkeitä alkuperäissä batucadassa.
(Cuican variaation)

Myös agogô, kellot, on alunperin afrikkalainen soitin. Se oli Oscar Bigoden lempisoitin ja hän kehitti siitä 3-,4- ja useampikelloisia versioita. Kaikkein rakkain oli piano de agogô: kahdeksan kelloa viritettynä musikaaliseen skaalaan. Sillä voi soittaa myös melodioita.


Oxalá on Afro-Brasilialainen jumala, orixá. Hän on tärkein kaikista, tradition ja jatkuvuuden suojelija. Jumalten kutsurytmit voidaan soittaa kelloilla.
(agogô kutsuu Oxaláa)

Me olemme luonnonvoimia, koulumme nimi on Forca Natural, luonnonvoima. Desfilaus on esimerkiksi sambakoulukulkueen pitämistä, mutta portugalinkielinen sana "desfilar" on monimerkityksinen. Se voi myös merkitä esiinmarssia, jonkin esiintymistä, näkyviin tulemista jne. Kun luonnonvoimat desfilaavat Oxalán kanssa, kysymyksessä on myrsky. Meidän traditiossamme puhuttaisiin Ukosta ja ukkosesta.
(kun... Luonnonvoimat desfilaa)

Alcebíades Barcelos (Deixa Falarista), lempinimeltään Bidé, keksi surdon, joka on batucadan perusta. Ilman surdoa ei ole batucadaa.
(Surdo de Bidé)

Ismael Silva (Deixa Falarista), oli merkittävä uuden samban / batucadan säveltäjä. Uuden samban läpimurtona pidetään hänen "Se você jurar" -kappalettaan (1931).
(Samba de Ismael)

Betinho ja Ximbute olivat Oscar Bigoden kumppaneita ja edeltäjiä Portelan sambakoulun baterianjohtajina.
(Betinho e Ximbute)

Bigoden bateria oli viimeinen, joka Riossa soitti alkuperäistä batucadaa. Uudet baterianjohtajat eivät enää opetelleet sitä. Lista kattaa kaikki alkuperäisen batucadan mestarit. Uusia ei tullut ja Bigoden jälkeen alkuperäinen batucada kuoli Brasiliassa.
(Bateria de Bigode)

Bater on lyödä ja myös soitaa. Usein sanotaan, että batucadaa "lyödään", ei kuitenkaan kuin vierasta sikaa.
(Bate a batucada)

Forca Naturalin sambakoulu kunnioittaa ja muistaa edesmenneitä mestareita.
(Mestareiden muistolle...)

Tuohus on kynttilä, jota poltetaan ikonin / pyhimyksen kuvan edessä. Sitä voidaan polttaa myös vainajien muistoksi.
(...sytytämme tuohuksen)

Axé on brasilialaisen käsityksen mukaan kaiken lävistävä voima. Se, joka kantaa ja vahvistaa. Sitä voidaan myös kutsua nimellä "ki" kuten Japanissa tai kuten Tähtien sodassa, voimaksi.
(Axé täyttää sydämen)

MacGyver on Forca Naturalin nykyinen baterianjohtaja. Hän on myös viimeinen, jolle Oscar Bigode opetti alkuperäisen batucadan. Se oli jo 1990 -luvulla kuollut Brasiliassa kun MacGyver ja Oscar Bigode tapasivat. Bigode halusi tallentaa sen ja pelastaa neljän sukupolven työn tulokset. Kun brasilialaiset eivät enää olleet kiinnostuneet vanhasta, alkuperäinen batucada voisi säilyä muualla maailmassa. 

Suomi ei ollut tuntematon Oscar Bigodelle, hän oli ollut myös Skandinaviassa esiintymässä. Pari kuukautta ennen kuolemaansa hän lähetti henkilökohtaisen arkistonsa MacGyverille tallennettavaksi.
(kun bateria MacGyverin rytmin säilyttää)

Harmonia tässä ei tarkoita henkistä tilaa vaan alkuperäisen batucadan keskeistä musiikillista periaatetta. Alkuperäinen batucada rakentuu harmonian varaan. Se ei ole mahdollista ilman sitä. Harmonia on nykyiselle batucadalle tuntematon.
(Harmonia koko maailman lävistää)