Kertoo paluu auringon
nyt juhlan aika on
Kiitos sateen ja pyhimysten
on satomme melkoinen
Palasi mys karja
ja hurja sarvip
Ken hrn taltuttaa
se hrn voiman saa

Oi, So Joo, salv!
Kaunis on katrilli
ytaivas loistaa
Bumba-meu-boi
Criolan piiri ilakoi
Kokon loimu lmmitt
se kaipuun hertt

Voi kunpa lupaus voisi taytt
toiveet ja kaikki unelmat
Onko elmni onneton?
Miss mun muruseni on?
Monen vaaran bingo t
jos haaviin luuseri j
Kauppaa vai alkemiaa
Loitsu onnen vahvistaa:

Nouse lempi liehumahan
kunnia kukoistamahan
Kule kuu, palate piv
pala nuorten miesten mieli
Sydn syttykn tulehen
povi polttohon kovahan
jottei saisi iss maata
eik pivll levt
Urhon ja knsikkn
bingosta sain
Mahtisonnin
silmillni loitsin

Thn hetkeen jn
forrn rytmiin vkevn
Painun liki poljen jalkaa
Luotan ett ktes kantaa
huomiseen
Suolaisen ja makean
iholtasi maistan
Tytt hymy caipi-fruta
Lempi on kuin kukka
Virratkoon nyt mesi
ja kestkn rakkautesi

mmt kyyl, suut laukkaa bis
kuka kenet omistaa?
prien maailma t
kun lemmen liekki lmmitt

Sambakoulu Fora Naturalin enredo 2013      

Festa Junina       

eli Juhannus on Brasilian, Suomen ja koko maailman yhteist ikiaikaista perinnett. Juhlan ydin on vanhan kuolemassa ja uuden elmn syntymisess. Sen vuoksi itse ihminen on aina sen keskipisteess ajasta, kulttuurista ja traditiosta riippumatta.

Kristillisess
traditiossa se on Johannes Kastajan juhla. Eurooppalaiset veivt sen mukanaan Brasiliaan. Sen aika pohjoisella pallonpuoliskolla on auringon kespivn seisaus, jonka jlkeen piv alkaa lyhenemn. Etelisell pallonpuoliskolla keskuussa on keskitalvi. Siell juhla on sadekauden jlkeisen auringon paluun piv, josta knnytn kohti kes ja piv alkaa pitenemn.

Kertoo paluu auringon, nyt juhlan aika on


Brasilian kuivilla alueilla sateet ovat harvinaisia ja toivottuja, sill
ne mahdollistavat maanviljelyn ja karjan prjmisen. Ilman niit tulee kuivuus ja nlk. Sateista saadaan juhannuksena kiitt juhlan pyhimyksi So Joota (Johannes Kastaja), So Pedroa (Pyh Pietari) ja Santo Antoniota (Pyh Antonio), joiden juhla se mys on.

Kiitos sateen ja pyhimysten, oli satomme melkoinen


Keskikes
n juhla on hyvin vanhaa perua. Kespivnseisaus tunnettiin jo kivikaudella kauan ennen maanviljelyksen alkua. Silloin siihen liittyi vaeltavien nauta- ja hirvielinlaumojen paluu talvehtimisalueilta keslaitumille. Niit kutsuttiin auringon karjaksi. Ne toivat talven jlkeen ruoan metsstjille. Luolamaalausten suuret keltaiset ja ruskeat hrkmaalaukset kuvaavat auringon karjaa ja sen trkeytt elmn mahdollistajana. Hrk ja sen sarvien vliss oleva aurinko oli tarke symboli mys muinaisissa kulttuureissa. Egyptin ja Kreetan hrkasymbolit ja -rituaalit ovat kaikille tuttuja historiasta.

Palasi mys karja ja hurja sarvip


H
rk edustaa elmn voimaa. Vanhan uskomuksen mukaan hrn voittaja saa hrn voiman. Tm uskomus el edelleen Pamplonan hrkjuoksussa ja hrktaisteluissa. Brasilian juhannuksen viettoon kuuluu monia thn perustuvia traditioita. Voiman saamiseen ja sen voittamiseen liittyy mys brasilialainen leikki jossa porsas lasketaan vapaaksi ja sen kiinniottamisesta kilpaillaan. Voittaja saa porsaan.

Ken hrn taltuttaa, se hrn voiman saa


Tervehdimme juhlan pyhimyst Johannes Kastajaa. Oi ei ole valitusta, vaan se on knnettyn "hei" Salv on latinaa, katolisesta traditiosta kotoisin oleva tervehdys, "terve".

Oi So Joo, salv


Katrilli on vanha eurooppalainen tanssi. Se tunnetaan nelitanssina lhes kaikkialla maailmassa (square dance U.S.A:ssa, quadrado Brasiliassa). Se on hyvin suosittua juuri Festa Juninassa joka on brasilialainen maalaisjuhla. Pukukoodiin kuuluu maalaisasu, heinahatut ja saparot. Ja se haetar'... niin kaunniisti soe...

Keskitalven taivas on erityisen syv ja kirkas. Thdet ja linnunrata nkyvt selvsti.

Kaunis on katrilli, ytaivas loistaa


Brasilialaisessa bumba-meu-boi -esityksess
kerrotaan tarina hrn kuolemasta ja sen henkiin herttmisest, siis auringon kuolemasta ja uudelleen syntymisest eli auringon paluusta. Euroopassa kertomus on liittynyt Nuutin pivn viettoon. Traditio on kadonnut Euroopasta, mutta se el edelleen Brasiliassa ja monissa Brittilisen imperiumin syrjkolkissa. Uuteen Seelatiin ja Kanadaan sen ovat vieneet normannien eli viikinkien jlkeliset.

Bumba-meu-boi


Tambor-de-criola on afrikkalaisperinen piiritanssi jota tanssitaan erityisesti juhannuksena. Sen kolme rumpua ovat alkeellisia puunrungoista rakennettuja soittimia. Tanssijoiden asut ovat vrikkit ja rituaali on riehakkaan iloinen.

criolan piiri ilakoi


Kokot kuuluvat kaikkialla juhannuksen vieton traditioon, Vanhat murheet ja paha poltetaan pois kun uusille hyville asioille tehdn tilaa.

Kokon loimu lmmitt. Se kaipuun hertt


Brasiliassa taikojen sijaan tehdn lupaus pyhimykselle. Jos min saan tmn, lupaan...

Voi kunpa lupaus voi tytt tytt toiveet ja kaikki unelmat


Onni on mennein aikoina liitetty erityisesti naimaonneen, ei varallisuuteen. Se voi olla mys kyhn rikkaus. Skeen loppu lienee kaikille tuttu neidon kaipauslaulu.

Onko elmni onneton, miss mun muruseni on?


Juhannus on parisuhdepelin ja rakkauden aikaa. Peli voidaan n
hd onnen bingona jossa voi saada mys huonoja palkintoja. Ne voivat vaikuttaa koko loppuelmn ja voivat tehd sen surkeaksi. Neidon tytyy olla varuillaan ja katsoa kenelle ktens antaa.

Monen vaaran bingo t, jos haaviin luuseri j


Rakkauden pelit voivat olla mys kauppaa, mutta onko kysymys jostain viel syvemmst? Mik saa ihmiset rakastumaan, mik liitt parit?

Kauppaa vai alkemiaa?


Osaava tytt hallitsee lemmentaiat ja vahvistaa onnen. Loitsut ovat aikanaan olleet varsin ronskeja ja suorasukaisia nykyajan ksitysten mukaan, mutta niist ei kannata loukkaantua. Kullakin ajalla on omat tapansa. Seuraava on osa vanhaa suomalaista loitsua.

Kissan kiihko, koiran kiihko,
Tanhualta tamman kiihko,
Tallista oriin kiihko!
Nouse, lempi, liehumaan,
Kunnia, kupahumaan
Tmn piian pillun plle,
Tmn peiposen perlle.
Tmn lapsen lantehille!
Ei sitte sin ikn,
Jos ei tn keitona kesn
Muiska mulkut, keiska kellot,
Kynn kyrp persettsi,

.....

Vaan taiten taivonen tekisi,
Kun kyrpi sataisi,
Lieri leretteleisi
Tynnyrin tytn osaksi,
Kontin kunni kohtaloksi!

Loitsu onnen vahvistaa


Thn enredoon on lainattu lapsien korville sopivampaa loitsua. Se kannattaisi itse kunkin osata.

Nouse lempi liehumahan
kunnia kukoistamahan!
Kule kuu, palate piv
pala nuorten miesten mieli!
Sydn syttykn tulehen
povi polttohon kovahan
jott' ei saisi iss maata
eik
pivll levt!


Makuja on monenlaisia ja mielitiettyj joka lajia. Jos sellaista kaipaa, saattaa lyt tosimiehen. Ers tytt on runoillut nin:

Tst' on mun kultani kulkenut
T
s on istunut kivell
Kivi on tullut kirjavaksi
Paasi painunut pahaksi
Tst' on mennyt mrkkyrp
Kulkenut kusisaparo

Elias Lnnrot runoili tst alkuperisrunosta kalevalaisen rakkauden ylistyksen joka alkaa samoilla sanoilla, mutta on paljon sivistyneempi. Jotkut saattavat muistaa runon suomen kielen tunnilta.

Loitsimisen osaavalla tyt
ll lienee kynyt samanlainen onni, kun vertaa sulhoaan hrkn.

Urhon ja knsikkn min bingosta sain. Mahtisonnin silmillni loitsin.


Forr on ikisuosittua Brasiliassa. Se vie ja sen svelin psee liki.

Thn hetkeen jn, forrn rytmiin vkevn, Painun liki, poljen jalkaa


Kun valinta on tehty, voi vain toivoa ja luottaa ett se kantaa koko elmn.

luotan ett ktes' kantaa huomiseen


Jotkut tuntemukset ovat vahvoja ja ne painuvat syvlle muistiin. Viel vanhanakin ne voivat olla elvi ja tuoda nuoruuden mieleen.

Suolaisen ja makean iholtasi maistan


Sokeriruokoviinasta ja hedelmist saadaan lempe juhlajuoma, caipi-fruta, hedelm-caipirinha.
Seuraava resepti sopii kokeiltavaksi:

-2 pient koppaa mansikoita
-1 ananas
-500g siemenettmi rypleit
-2 purkkia kondensoitua maitoa
-1 litra vodkaa
-jkuutioita

Jaa tarvikkeet kolmeen annokseen:
Pilko hedelmt sopiviksi kuutioiksi sekoittimeen ja
lis
kondensoitu maito ja joitain jkuutioita.
Lis
sopiva mr vodkaa, l liikaa, sit voi aina list myhemmin.
Sekoita, mutta
l jauha hedelmi mssksi (Piltti saa kaupasta).
S
d alkoholin mr sopivaksi, mys jit voi list

Nauti ja hymyile!

Tytt hymy caipi-fruta


Monet kukoistavista kukista ovat yksivuotisia, mutta on joukossa monivuotisiakin.

Lempi on kuin kukka


Tss tarinassa nytt kyneen hyvin. Mesi eli hunaja virtaa hunajakuussa. Vanhan tavan mukaan nuoripari nautti hiden jlkeisen kuukauden ajan hunajalla terstettyj juomia, jotka vahvistavat rakkautta. Siit nimi hunajakuu, honey moon. Tm rouva tuntee taiat ja lkkeet.

Virratkoon nyt mesi ja kestkn rakkautesi


Mistn juhlasta ei pst puheitta. Aina jotkut harrastavat yleist hupia, supisevat ja juoruavat. Se helposti rsytt kohdetta. Saippuasarjat jatkavat komeasti tmn lajin perinteit.

mmt kyyl, suut laukkaa: Kuka kenet omistaa?


Puheet ovat aina kuuluneet asiaan ja niit
mahtuu tmn maailmaan. Kuka kaikista lapsista tiet? Ennen tieteilijt arvelivat ett joka kymmenes lapsi on muun kuin virallisen isns. Nykyn tiedetn paremmin. Geenitutkimus kertoo ett noin joka neljs lapsi  on muun kuin virallisen isns. iti yleens tiedetn, mutta isn kanssa on jo vaikeampaa. Ainahan mmt ovat sen tienneet...

Tss kytetty sana "pr" on vanhahtava, sill nykynhn suuri osa lapsista syntyy virallisen aviliiton ulkopuolella tai ennen sit. Niilt osin ajat ovat muuttuneet, mutta se ei muuta asiaa.

prien maailma t


Maailma jatkuu ja pyrii radallaan, niin kauan kuin lempe riitt.

Kun lemmen liekki l
mmitt

Palaa karnevaalit sivulle